Popup_festival_flyer

Popup festival
Het popupfestival was één van de twee afstudeeropdrachten aan het AKV Sint Joost. De gestelde opdracht was om een steentje bij te dragen aan de leegstand die de winkelstraten in Nederland teistert.
Ik ontwikkelde mijn project rondom de Hoogstraat in Schiedam. Een straat die al leger en leger wordt. Jammer, want veel van de inwoners beschouwen de straat als het hart van Schiedam. Daarom besloot ik het hart van Schiedam weer leven in te blazen. Tijdens een jaarlijks terugkerend popup festival wordt de straat weer in zijn volle glorie benut. Alle leegstaande winkels worden gevuld door popup stores en er zijn events en markten op de Grote markt en de Koemarkt.
Het festival bestaat uit 3 fases. Tijdens fase 1 worden mensen geënthousiasmeerd voor het project en worden zij gevraagd er actief aan deel te nemen door zelf te bepalen hoe hun ideale winkelstraat er uit ziet. Dit doen ze door stickers te plakken in de lege etalages, deze stickers krijgen mensen bij hun aankopen in winkels op en rondom de hoogstraat.
Tijdens fase 2 gaat het festival van start en is de Hoogstraat weer zoals hij zijn zou moeten, bruisend van het leven. Op de beide markten aan de uiteindes van de straat is een doorlopend programma zodat mensen steeds van de ene kant van de straat naar de andere lopen en de aanloop levendig blijft. Een ballonvaart tot 100 meter boven de straat is mogelijk als atractie waardoor men uitkijkt over het hart van Schiedam en het fungeert als publiekstrekker voor de wijde omgeving.
Tijdens fase 3 is het festival geweest maar de sporen zijn nog zichtbaar. Popup shops die de kans hebben gekregen goed te lopen vullen de lege panden en ook het festival centrum popup blijft staan met in de raam een infographic waarop de voortgang in de straat te zien blijft. Ook is het een aanspreekpunt en informatie punt voor het volgende festival.

Popup_festival_flyer

Popup_festival_poster_staand
Popup_festival_central

CV